środa, 24 maja 2017

UTTANA PADASANA


A więc dzisiaj miała być pozycja ryby (matsyasany), w której ułożenie szyi i kręgosłupa jest identyczne jak w Uttana - Padasanie z tą tylko jedną różnicą, iż nogi są w lotosie. A ponieważ nie wszyscy bezproblemowo o każdej porze dnia i nocy robią Padmasane (lotos), dlatego przedstawiam jeszcze łatwiejszy wariant po to, aby dla większości był on dostępny. Uttana - Padasana ( uttana z sanskrytu znaczy rozciągnięty, leżący na plecach twarzą do góry, a pada - noga) jest bardzo często mylona/utożsamiana z pozycją ryby. Można powiedzieć, iż jest ona bardzo dobrym do niej przygotowaniem. Do najważniejszych jej efektów wg Iyengara zalicza się: rozciąganie klatki piersiowej, tonizowanie pleców i szyi oraz regulowanie funkcjonowania tarczycy poprzez zapewnienie jej dopływu utlenionej krwi. To właśnie TO KONKRETNE ułożenie szyi sprawia, iż jest to asana dla osób cierpiących na niedoczynność tarczycy i Hashimoto.
A więc, jeśli widzisz tą asanę pierwszy raz na oczy, to zacznij od wariantu uproszczonego tzn. połóż się na plecach, stopy razem, nogi proste. Z wydechem oderwij plecy od podłogi wygnij je i podpierając się na przedramionach przesuń głowę do tyłu, aż czubek jej dotknie do maty. Oddychaj cały czas rozciągając przód ciała.Wciągnij pępek. Po 5 oddechach wróć do supta tadasany ( czyli leżysz na płasko).
Jeśli znasz już tą pozycję, zrób wariant klasyczny, początek jest taki sam z tą tylko różnicą, że nie podpierasz się na rękach a podnosisz je z nogami równocześnie do góry. Dobrze jeśli nogi możesz utrzymać na poziomie 40-45 stopni do podłogi. Utrzymujesz równowagę tylko i wyłącznie na czubku głowy i pośladkach. Oddychasz dużo i głęboko. Na początek rób krótkie czasy tak po 5 oddechów i im łatwiejsza stanie się dla Ciebie ta asana, tym bardziej możesz je wydłużać. Ale jeśli miałabym rekomendować, to lepiej wykonywać ją częściej na krótszych czasach, niż jednorazowo na dłuższym. W razie wyżej wymienionych przypadłości wpleć Uttana- padasane do swojej codziennej praktyki i powtarzaj ją przynajmniej po 3 razy w ciągu sesji. To by było na tyle. Jeśli macie jakieś pytanie to piszcie śmiało w komentarzach.
Pozdrawiam ciepło
Miss Joga

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza