wtorek, 22 września 2015

JEDNA PARTIA

Kilka miesięcy temu przyszła do mnie nowa uczennica na jogę. Zajęcia najwidoczniej przypadły jej do gustu, ponieważ zaczęła chodzić bardzo regularnie i praktykować asany sama w domu. Jak ostatnio zobaczyłam na lekcji jej UTTANASANE czy MOSTEK to naprawdę byłam pod dużym wrażeniem tak szybkiego postępu w ciele a  zwłaszcza, że były to dwie przeciwne grupy pozycji: skłony w przód i wygięcia. No i przyszedł tydzień stojaków… a tam ciało śpi i chrapie ;) Okazało się, że moja joginka praktykowała tylko wybrane asany, czyli te które albo najbardziej lubiła albo te, które sprawiały jej najwięcej trudności, całkowicie pomijając całą resztę. Chwała jej za to, że ćwiczyła w domu, ponieważ każdy kto to robi doskonale wie, jak ciężko jest się czasami do tego SAMEMU zmotywować i zmobilizować. Jednak koncentracja tylko na jednej partii ciała czy pozycji nie jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. Uważam, że da nam to krótkotrwałą satysfakcję, ponieważ joga jest to unikalny system asan tak skonstruowany, że praktykując WSZYSTKIE POZYCJE regularnie wzmacniamy całe nasze ciało (zarówno na poziomie fizycznym jak i psychicznym) usprawniamy układ immunologiczny, nerwowy, krwionośny, oddechowy, narządy wewnętrzne oraz regulujemy gospodarkę hormonalną tzn:

serce - wytrenowane  mniej się męczy przy tym samym wysiłku, pracuje bardziej wydajnie i ma większe możliwości rezerwowe, w wielu asanach odpoczywa ( Pies z głową w dół, pozycje odwrócone)
mózg - poprawa ukrwienia, koncentracji, uwagi i funkcji intelektualnych i pamięci
płuca - lepsze wykorzystanie pojemności płuc, wzmocnienie mięśni oddechowych, sprawniejsze oczyszczanie oskrzeli
skóra - lepsze ukrwienie, opóźnienie procesów starzenia, młodszy wygląd ;)
stawy - większy zakres ruchów i odporność na urazy
kości - elastyczniejsze, mniej podatne na odwapnienie i tym samym odporne na złamania
mięśnie - większa wytrzymałość i siła, możliwość dłuższej pracy bez zmęczenia, prawidłowy stan napięcia, wysportowana sylwetka, power w ciele :)
krew - dostarcza więcej tlenu do tkanek dzięki pracy z oddechem, lepsza eliminacja zbędnych produktów przemiany materii, poprawa składu lipidów - mniej „złego”, więcej „dobrego” cholesterolu, poprawa regulacji poziomu cukru we krwi
psychika - poprawa obrazu własnego JA, satysfakcja z własnej sprawności, chęć do czynu, łatwiejsze radzenie a z czasem nawet odporność na stres, ogólny optymizm
system nerwowy - lepsza koordynacja ruchowa, szybszy refleks, kontrola nad własnymi emocjami, spokój
przewód pokarmowy - regulacja trawienia, normalizacja apetytu, mniej problemów z zaparciami i dolegliwościami żołądkowymi
tkanka tłuszczowa - systematyczny i długotrwały wysiłek fizyczny sprzyja spalaniu nadmiernej tkanki tłuszczowej :)
naczynia krwionośne i limfatyczne - poprawia krążenie krwi i limfy, przeciwdziała powstawaniu zmian miażdżycowych, normalizacja ciśnienia krwi.


Tak więc Moi mili, ja doskonale wiem, że macie swoje asany, wyzwania i cele w jodze, to bardzo dobrze i jestem tutaj Waszym pierwszym kibicem, ja też takowe posiadam. Jednak zawsze pamiętam o tym, że to Droga do ich osiągnięcia i praktyka ogólna jest dla mnie celem samym w sobie.. :)
Serdeczności 
Miss Joga
No nie dało się zrobić zdjęcia samemu, Sarah dzielnie walczyła i wchodziła w każdy kadr ;) Czym skorupka za młodu…
MOTTO NA DZIŚ:„ Ludzie wierzą, że aby osiągnąć sukces, trzeba wstawać rano. Otóż nie - trzeba wstawać w dobrym humorze!”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz