środa, 20 maja 2015

WYGIĘCIA


Do tej grupy należą pozycje, które wymagają od nas niezwykłej wytrzymałości psychicznej i fizycznej. I to nie tylko mostek (Urdva dhanurasana), gołąb ( Kapotasana) czy skorpion  ( Vrscikasana), ale także te stosunkowo proste jak świerszcz (Śalabhasana), łuk (Dhanurasana) czy kobra (Bhujangasana). Na co dzień podczas normalnej aktywności życiowej zazwyczaj zginamy się do przodu, rzadziej na boki, jednak prawie nigdy do tyłu. Dlatego najczęściej ruch ten przychodzi nam z dużą trudnością. Jeżeli tak się dzieje w Twoim przypadku to warto bardziej skoncentrować się na tych właśnie asanach. 
W wygięciach cała przednia strona kręgosłupa jest mocno otwierana co zapobiega zmianom zwyrodnieniowym kręgów. Pozycje powodują wzmocnienie mięśni stabilizujących kręgosłup przywołując jego prawidłowe położenie. Możliwa jest nawet korekta skrzywień. Wzmacniają się barki, ramiona, nadgarstki, klatka piersiowa, krzyż a także odcinek lędźwiowy. Ściskane i masowane są ścięgna podkolanowe co poprawia między innymi  krążenie w nogach. Wygięcia do tyłu zapobiegają chorobie wieńcowej. Jeśli praktykuje się je od wczesnych lat nie dochodzi do zakrzepów naczyń wieńcowych. W przypadku wystąpienia zmian praktyka tych asan zapobiega dalszemu pogorszeniu się przepływu krwi, a w niektórych przypadkach może doprowadzić nawet do ponownego otwarcia zablokowanych naczyń. Utrzymanie prawidłowej kondycji serca gwarantuje dobre funkcjonowanie całego układu krążenia. Wygięcia do tyłu ćwiczą serce w sposób nieosiągalny w innego rodzaju ćwiczeniach. Cała przestrzeń wewnątrz klatki piersiowej rozciągana jest wzdłuż linii kręgosłupa. Podłużne rozciąganie serca powoduje taką zmianę kształtu komór serca, która wpływa na zwiększenie ich wydajności.  Jest to tylko część efektów jakie Twój organizm dostaje w prezencie od Ciebie kiedy praktykujesz asany z dzisiejszego tygodnia.  Czy masz jeszcze jakieś wątpliwości, że warto?
Na zdjęciu Asy z mojej klasy :)
MOTTO NA DZIŚ: „Bądź sobą. Każdy inny jest już zajęty”

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza