wtorek, 9 grudnia 2014

SKRĘTY

W drugim tygodniu miesiąca praktykujemy skłony i skręty. Dzisiaj  chcę Wam przybliżyć zalety tych ostatnich..
Praktyka jogi obfituje w asany skrętne o różnych typach, a każda z nich przynosi korzyści innym częściom naszego organizmu. W ciągu normalnej aktywności życiowej używamy ciała bardzo asymetrycznie, co powoduje nierówną pracę mięśni tułowia. Na przykład parkując auto tyłem zawsze skręcamy się w prawą stronę, rano wstajemy z łóżka na ten sam bok itp. W ten sposób wiele codziennych czynności powoduje, że jedna strona ciała pracuje inaczej i bardziej lub mniej intensywnie, niż druga. Pozycje skręcone wykonywane symetrycznie uczą nas jak niwelować te różnice. Oczywiście asany z innych grup podobnie przyczyniają się do symetryzacji ciała, jednak skręty wpływają bezpośrednio na główną oś jaką jest kręgosłup.

Generalizując można stwierdzić, że wszystkie skręty usuwają problemy w kręgosłupie, biodrach i pachwinach.
Stawy międzykręgowe stają się bardziej elastyczne. Pozycje zapobiegają kompresji stawów i wypadaniu dysków. Upośledzenie to pojawia się tylko wtedy, gdy mięśnie kręgosłupa są sztywne. Z wiekiem mięśnie kręgosłupa oraz ścięgna podkolanowe sztywnieją. Prowadzi to do zmniejszenia ruchomości stawów międzykręgowych i stawów biodrowych. Z tego powodu, gdy osoba pochyla się do przodu miednica nie może wykonać skłonu się w stawach biodrowych. Ruch przenosi się na kręgosłup i mięśnie okolicy lędźwiowej są nadwyrężane. Może to powodować przepuklinę dyskową. Jeśli pochyla się osoba z elastycznymi stawami biodrowymi miednica pochyla się prawidłowo, a kręgosłup może rozciągnąć się. Utrzymana jest właściwa pozycja kręgosłupa bez uwypuklania odcinka lędźwiowego, co ma miejsce, gdy ścięgna podkolanowe są przykurczone i sztywne. 
Dodatkowo skręty na przemian ściskają i rozciągają boczne ściany serca oraz klatkę piersiową, przyczyniając się do poprawy funkcjonowania serca. Masowane są również główne naczynia krwionośne.
Pozycje skręcone pobudzają krążenie krwi w brzuchu i podbrzuszu. W wyniku ściśnięcia tego obszaru krew jest wyciskana z narządów, a po wyjściu z pozycji następuje rozluźnienie i krew ponownie napływa do wszystkich organów brzucha i miednicy. W ten sposób są one płukane i oczyszczane, co utrzymuje je w dobrej kondycji.
Różne kombinacje ruchów zgięcia, rotacji, przywodzenia i odwodzenia w skrętach aktywizują inne części ciała. Na przykład w marichiasanie I ( wariant uproszczony na zdjęciu), w której pojawia się element wygięcia do przodu, wątroba jest mocno ściskana a jej aktywność stymulowana. Pozycje skręcone mają ogromny wpływ na układ pokarmowy i proces trawienia. Silny masaż żołądka i jelit poprawia trawienie, wchłanianie i wydalanie. Woreczek żółciowy jest intensywnie ściskany, co zapobiega tworzeniu kamieni. Sprawniejsze wydzielanie żółci poprawia proces trawienia tłuszczów. Masaż nerek zwiększa ich ukrwienie i wydajność pracy. 
W ciąży ostrożnie wykonywane skręty powodują rozciągnięcie macicy. Dzięki temu płód może swobodniej poruszać się, a matka nie będzie odczuwać dyskomfortu w czasie kopnięć dziecka.
Regularne wykonywanie skrętów zapobiega powiększaniu się prostaty.
Mam nadzieję, że jesteś zdrowy jak ryba i nic Cię nie boli, ale jeśli niektóre przypadłości wymienione powyżej zdarzało Ci się odczuwać, to rozważ czy kilka skrętów dziennie przypadkiem nie byłoby dobrym pomysłem;)


Opracowanie na podstawie: B.K.S. Iyengar „Drzewo jogi”, "Światło Jogi", Geeta S. Iyengar "Joga w praktyce. Kurs wstępny", Raman Krishna "A Matter of Health. Integration of yoga and western medicine for prevention and cure.”

Zdjęcie: ladyphoto.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz