piątek, 12 grudnia 2014

SALAMBA SARVANGASANA


       Salamba : sa- razem, alamba -podpora, salamba -podtrzymywany, podpierany. Sarvangasana: sarva-cały, anga-członek lub ciało. W tej pozycji całe ciało odnosi korzyści, stąd wzięła się nazwa. A mowa o potocznie nazwanej Świecy, która jak już wiecie uważana jest za matkę wszystkich asan. Tak jak matka dba o harmonie i szczęście w domu, tak asana ta przyczynia się do harmonii i szczęścia w organizmie człowieka. Dzisiaj wariant przy ścianie, ponieważ z nogami opartymi możemy pozostać dłużej w pozycji a wcale nie staje się ona przez to mniej wartościowa. Bardzo Cię proszę o przeczytanie przynajmniej dwukrotne wszystkich komend a zwłaszcza o ułożeniu pomocy, czyli koców. Każdy szczegół ma tutaj  duże znaczenie, takie są wytyczne z Instytutu w Punie gdzie praktykuje się joge metodę Iyengara. Ewentualny freestyle może doprowadzić Cię do kontuzji, a tego przecież nie chcemy;)


- połóż matę krótkim bokiem przy ścianie złożoną na pół
- odmierz dokładnie 3,5 stopy od ściany i tam ułóż krawędź maty
- przygotuj 4 koce i pasek. 1 koc rozłóż na macie i podłodze a resztę koców miękką krawędzią dokładnie tak jak na zdjęciu (krawędź koców pokrywa się z krawędzią maty) 
-  pasek ustaw na szerokość barków - jak na zdjęciu, ma nie spadać z ramion, chwyć pasek w rękę i połóż tułów na kocach tak, aby szyja była blisko krawędzi maty, na odległość twojego kciuka ( 2/3 szyi na kocach i 1/3 poza ich krawędzią)
- podnieś pośladki do góry, nogi na ścianie na szerokość bioder, kolana skromnie, pięty szerzej niż palce
- spleć palce i przejdź na szczyty barków, triceps w dół, biceps w górę
- załóż pasek na ramiona tuż nad łokciami (pasek zawsze zakładamy na gołe ręce) ustaw dłonie wnętrzami do tułowia oprzyj je jak najniżej na plecach
- biodra nad barkami, skręć uda do środka, nasady paluchów do góry, ciężar ciała na łokciach, trwaj w pozycji, oddychaj, jeśli czujesz się na siłach to wyprostuj najpierw jedną a potem drugą nogę, pamiętaj aby trzymać pion
- zdejmij pasek, zsuń barki z koców w kierunku głowy, pozostań chwilę ze skrzyżowanymi nogami (Svastikasana), biodra na kocach, zmiana splotu nóg, przenieś prawą rękę za głowę i przewróć się na prawą stronę, miękko wyjdź z pozycji, podpierając się lewą ręką podnieś się do góry, głowa na samym końcu 



    Pozwolę sobie dać Ci cenną wskazówkę: ćwicz świecę z dłońmi na gołym ciele, najlepiej jest podciągnąć koszulkę, ponieważ na materiale ręce bardzo się ślizgają. Pozycje odwrócone mają swoje przeciwwskazania  zwłaszcza Salamba sarvangasana do której wchodzimy  przynajmniej na 5 minut. Optymalnym czasem do pozostania w tej asanie jest 10 minut. Przeciwwskazania to: duże nadciśnienie, menstruacja (wtedy w alternatywie np. supta badha konasana, setubandha), ostre zapalenie w okolicy trzewioczaszki, jaskra, problemy z kręgosłupem szyjnym, odklejanie się siatkówki od oka, mocna wada wzroku powyżej -6.  Szczerze pisząc ja zawsze byłam uczona, że dopiero wada -10 jest przeciwskazaniem, ale najnowsze uaktualnienie jest -6. Tutaj chciałabym nadmienić, że mam uczennicę z bardzo wysoką wadą wzroku powyżej -10, która praktykuje joge od 1,5 roku z dużym oddaniem i jest u mnie nawet 4 razy w tygodniu na zajęciach. Po konsultacji z moim Guru zadecydowaliśmy wspólnie robiąc szereg asan wspomagających wejście do świecy, że będziemy wchodzić na krótkie czasy i pod pełną kontrolą obserwując odczucia podczas bycia w asanie i po. W efekcie muszę Wam się pochwalić, że dzisiaj Pani ta robi świecę bez żadnego problemu i dyskomfortu oraz czuje się po niej fantastycznie. Jeśli masz podobny przypadek powinnaś skonsultowac to ze swoim nauczycielem, on na pewno będzie wiedział co zrobić, aby asana ta była dla Ciebie w pełni bezpieczna:)

Wnętrze: Fit- Dance Studio, zdjęcie: Adam Garbiński

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza