wtorek, 23 grudnia 2014

ARDHA NAVASANA

Ardha znaczy połowa, nav - okręt, statek, czyli dzisiejsza pozycja tłumaczona jest jako Pół Okręt. I tutaj chciałabym podkreślić, iż jest wiele wariantów wykonania tej asany  i niewykluczone, że tam gdzie uczęszczasz na joge spotkasz się z inną wersją. Ja uczę tej na zdjęciu, ponieważ czuję jak bardzo są zaangażowane górne partie mięśni brzucha, które na co dzień nie pracują kompletnie (przynajmniej u mnie;), nic a nic. Jeżeli znacie ardha navasane z nogami wyżej i rękami za głową, to jest to też jest jak najbardziej poprawne ustawienie tej pozycji. Jest ponad 100 rodzajów jogi, więc rzeczą normalną jest, iż liczba wariantów poszczególnych asan jest całkiem spora. 
Tak dla ciekawości: zdolność wytrzymania 1 minutę w tej asanie świadczy o silnych mięśniach brzucha:) ale do rzeczy:
  • usiądź w Dandasanie
  • zegnij nogi w kolanach i zaokrąglając plecy odchyl się do tyłu tak, aby Twoje barki były nisko nad podłogą, kość ogonowa do środka, dłonie po bokach na macie
  • powoli wyprostuj nogi, uda rotuj do środka, stopy na linii wzroku  a ręce równolegle do ziemi wnętrzami do siebie
  • oddychaj, po 30 sekundach (lub więcej;) wróć do Dandasany
Jest to jedna z niewielu asan w jodze, gdzie mamy zaokrąglone plecy. I w pełni świadomie zamieszczam ją przed świętami. Nie wiem jak Ty, ale jak ja poćwiczę asany na mięśnie brzucha, to później mam mniejszy apetyt, nawet specjalnie nie mam ochoty na jedzenie. Może jest to jakaś recepta przed kilkoma dniami wolnego? Sam zadecyduj. Jedno jest pewne, przy regularnej praktyce Paripurna navasany i Ardha Navasany wzmacniamy mięsień prosty brzucha, skośny wewnętrzny i zewnętrzny oraz poprzeczny brzucha, co nie tylko odczujemy w łatwiejszym praktykowaniu innych pozycji, ale także efekt wizualny będzie bardzo, bardzo, bardzo dostrzegalny:)
Przeciwwskazaniem jest oczywiście ciąża i menstruacja.

Efekty: oprócz wzmacniania w/w mięśni wpływa pozytywnie również na wątrobę, woreczek żółciowy i śledzionę.

MOTTO NA DZIŚ:„ Nie rozpamiętuj przeszłych niepowodzeń, zdarzeń będących źródłem poczucia winy, wstydu czy porażki. Przeszłość minęła i tylko myślenie o niej utrzymuje ją żywą w pamięci”

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza