poniedziałek, 20 października 2014

SETUBANDHA

Pełna nazwa brzmi Setubandha Sarvangasana i znaczy to pozycja budowania mostu. Jest to asana która należy zarówno do grupy wygięć jak i do grupy regeneracyjnej. W tej ostatniej celem jest zapewnienie wypoczynku ciału organicznemu, tzn. każdy narząd jest jak gdyby oddzielany od innych, aby się dotlenił i zregenerował. Aby osiągnąć pożądany efekt trzeba być w niej od 5 do 10 minut. Jeżeli pierwszy raz będziesz to robić wejdź nie dłużej niż 2 na minuty i z czasem stopniowo zwiększaj czas.

  • połóż się na macie i załóż pasek na szczytach ud, zegnij nogi w kolanach, stopy na szerokość bioder, pięty szerzej niż duże palce u nóg
  • zawiń kość ogonową do środka i podnieś biodra do góry, połóż klocek pionowo pod kością krzyżową blisko ogonowej
  • wyprostuj nogi jedna po drugiej opierając o ścianę, podnieś rzepki, skręć uda do środka, otwórz klatkę piersiową
  • spleć dłonie z tyłu klocka, triceps do podłogi, biceps do sufitu
  • oddychaj, wychodząc z pozycji połóż stopy na podłodze, podnieś biodra 3 razy do góry, za trzecim razem wyciągnij klocek i powoli połóż pośladki na macie, przyciągnij uda do brzucha

Jest to wariant dla początkujących. W klasycznej setubandzie mamy pięty na podłodze. Nawet jeżeli możesz dotknąć nogami do podłogi, to sprawdź czy nie masz napięcia w odcinku lędźwiowym. Jeżeli tak jest i wyginasz się w nim, to zadbaj o to aby nogi były podparte np. kocami i wyprostowane. Nie zapomnij także  o zmianie splotu palców z tyłu kostki, mniej więcej w połowie czasu. Wychodząc z pozycji będziesz czuł dyskomfort w dolnych plecach - nie bój się, tak ma być. Kostka rozszerza odcinek lędźwiowo-krzyżowy i wyciągając ją nasz kręgosłup wraca do stanu pierwotnego, dlatego czujesz tam napięcie. Tą asane przede wszystkim poleca się osobom, które mają bóle w tym odcinku. Ważne, aby była ona wykonywana poprawnie. Jeżeli masz jakiekolwiek w niej wątpliwości czy jesteś dobrze ułożony czy nie, to koniecznie poproś nauczyciela aby to sprawdził.

Efekty: Uśmierza bóle pleców i wzmacnia ich mięśnie, regeneruje narządy miednicy, cykle menstruacyjne, otwiera klatkę piersiową, przygotowuje do pozycji pługa i świecy. Wycisza i uspokaja umysł. 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza