sobota, 25 października 2014

RELAKSY I PRANAJAMA


IV Tydzień miesiąca poświęcony jest pozycjom relaksacyjnym (w dosłownym tłumaczeniu regeneracyjnym) i samej pranajamie. Asany te charakteryzują się tym, iż wchodzimy do nich na dłuższe czasy ok 5-10 minut starając wyciszyć się i zrelaksować. Nie ukrywam, że z uwagi na tempo naszego życia, permanentny brak czasu i stosunkowo krótkie zajęcia bo czasami nawet tylko godzinne, zdarza mi się, że w tym konkretnym tygodniu przeznaczam czas na pozycje z grupy asan brzusznych i intensywne rozciąganie mięśni nóg. Bowiem korzyści z ich praktykowania odnosimy nie tylko na jodze, ale także na co  dzień podczas zwykłych, rutynowych czynności. 
Warto też zwrócić uwagę na na drugi aspekt - pranajame. B.K.S.Iyengar uważał, że praktykowanie samej jogi bez pranajamy nie ma sensu. Gdyż samo wykonywanie asan bez umiejętności oddychania i koncentracji do wewnątrz, to według jego słów zwykły "fitness i akrobatyka a nie joga". Kiedy nauczysz się świadomie oddychać, wypoczywać, rozluźniać i wyciszać, wówczas oddech który się pojawia i odczucie jego poruszeń sprawia, iż jesteś gotowy do pranajamy. Wdechy i wydechy pozostają normalne, miękkie i spokojne. Można wtedy przejść do Ujjayi I i II oraz Vilomy na wdechu i wydechu, ale to już temat na kolejny post.

Zdjęcie: ladyphoto.pl

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza