piątek, 10 października 2014

PRASARITTA PADOTTANASANA

Prasarita znaczy rozszerzony, pada - stopa. W tej asanie nasze piękne nogi są intensywnie rozciągane. Lubię ten skłon i staram się go często robić. Jest bardzo dobrą alternatywą dla osób, które z różnych powodów nie robią pozycji odwróconych np.Sirsasany (stanie na głowie). Tutaj serce jest poniżej mózgu, co powoduje napływ krwi do tułowia i głowy. Jednym słowem same korzyści;) 

  • stań w tadasanie i skocz do dużego rozkroku
  • pięty szerzej niż palce, podciągnij rzepki kolanowe, kość ogonowa w dół
  • dłonie na biodrach, rozciągnij boki ciała w stronę sufitu odchylając się lekko do tyłu
  • z wydechem wyciągnij się do przodu, aby tułów był równoległy do podłogi
  • połóż dłonie na podłodze pod barkami ( jeżeli nie sięgasz lub plecy są zaokrąglone to połóż na kostkach)
  • plecy wklęsłe, przesuń dłonie tak aby znajdowały się w jednej linii ze stopami, czubek głowy oprzyj na podłodze
  • łokcie równoległe do siebie, barki unoszą się do góry, oddychaj
  • po 30 sekundach z wdechem podnieś się do góry, tadasana

Jeżeli dopiero zaczynasz praktykować tę asanę, to na początku wychodź z niej poprzez zmniejszanie dystansu między stopami tzn. pięta-palce do środka, aż dojdziesz do uttanasany na szerokość bioder i wtedy możesz już podnieść się do góry. Nie za szybko, żeby nie zakręciło Ci się w głowie.

Efekty: Zapewnia prawidłowe uformowanie grupy mięśni tylnej strony ud i odwodzących oraz zwiększa siłę trawienia. Wycisza i uspokaja. Wykonując tę asanę zaznajamiasz się z widokiem jaki masz w pozycjach odwróconych. Zmniejsza się strach i osoba jest przygotowana na poziomie fizjologicznym i psychologicznym do wykonywania np. stania na głowie. Zwłaszcza początkujący którzy przy pierwszych podejściach tracą orientację widząc świat go góry nogami  w Sirsasnie.

Zdjęcie: Bożena Garbińska, wnętrze: Namaste praktyka Jogi Paulina Stróż


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza