wtorek, 7 października 2014

NIEDYSPOZYCJA

Niedyspozycja to czas kiedy odczuwamy różne dolegliwości utrudniające normalne funkcjonowanie między innymi silne bóle podbrzusza, odcinka lędźwiowego, krzyżowego, zawroty i bóle głowy, nudności, a także ogólne osłabienie organizmu. Według B.K.S. Iyengara okres liczymy jako pierwsze 4 dni cyklu i wtedy na pewno nie możemy wykonywać pozycji odwróconych ( np. stanie na głowie, na rękach, świeca, pług), mocnych skrętów ( Mariciasana III) i asan z grupy brzusznych ( Paripurna Navasana - okręt). 




Najpierw ułóż 3 koce w harmonijkę tak jak na zdjęciu. Przygotuj kostki i pasek.





Zbagatelizowanie tych wytycznych skutkuje zatrzymaniem toksyn w organiźmie które to powinny być z niego wydalane, może doprowadzić do krwotoku, silnego bólu brzucha a w niektórych przypadkach kończy się rożnymi powikłaniami chorób kobiecych. Nie powinno się też podnosić rąk do góry, gdyż ten ruch zwiększa temperaturę ciała. Osobiście zaobserwowałam na zajęciach, iż bardzo ważne jest także  Wasze samopoczucie. Niektóre Panie przechodzą miesiączkę dość boleśnie inne prawie jej nie zauważają. Wszystko zależy od tego jak się czujesz jednak ja radzę praktykować jogę przestrzegając  wyżej opisanych  zaleceń.
Kiedy jesteśmy niedysponowane najważniejsze jest aby rozluźniać brzuch, nie napinać go w żadnej asanie.

Odpowiadając Magdollce na pytanie dotyczące asan w czasie szczególnie bolesnej miesiączki, zaleca się następujący zestaw:
  • Ardha ćandrasana z podpartą nogą - uwalnia napięcie w podbrzuszu
  • Trikonasana plecy oparte, ręka na klocku,
  • Suptapadangusthasana II z górną nogą opartą na krześle - dociera jeszcze głębiej do miednicy
  • parivritta virasana i adho mukha virasana - usuwa ból w dolnych plecach,
  • parivritta svastikasana i adho mukha svastikasana
  • Supta baddha konasana 



Usiądź w pętli paska i załóż go na środek pośladków oraz na zewnętrzne krawędzie stóp jak na zdjęciu. Połóż się na zaokrąglonych plecach na kocach a nogi połóż na kostkach. Dodatkowo można jeszcze podeprzeć uda po bokach np. kocami. Czoło ma kierować się w stronę brody. Możesz zostać w tej asanie od 5 nawet do 10 min.

SUPTA BADDHA KONASANA



Efekty:
Pozycje te poprawiają cyrkulację krwi w organach brzusznych, przywracają normalne funkcjonowanie gruczołów dokrewnych, wspomagają system nerwowy, przywracają równowagę emocjonalną. 
Menstruacja u kobiet po 40 roku życia zmienia się albo w bardziej obfitą albo bardziej skąpą. Przy obfitej menstruacji  panie powinny wykonywać więcej pozycji w wygięciu do tyłu, a zrezygnować ze skłonów do przodu. Natomiast przy skąpej menstruacji odwrotnie.

Pełen zestaw asan na czas miesiączki opiszę w kolejnych postach.

Zdjęcie: Jakub Wańczyk
Bibliografia :”A Gem for Women" Geeta Iyengar, Allied Publishers Limited, 1992

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza