wtorek, 21 października 2014

CHLEB ŻYCIA

Jogin zdrowo jeść musi, zatem sytuacja wygląda następująco: jeśli chodzi o moje zdolności kulinarne, to tutaj kariera mi nie grozi;), ale ten chleb zrobiłam samodzielnie i wyszedł… wow, po prostu przepyszny. Jest to chleb BEZ MĄKI i bez glutenu. Jeżeli jeszcze nie mieliście przyjemności skosztowania go, to naprawdę polecam. Nawet jeżeli Twoje umiejętności w kuchni są zerowe, to uwierz mi, musisz się bardzo postarać, żeby go zepsuć. 

„Life Changing Bread” w Polsce zwany „Chlebem Życia” jest pełen dobrodziejstw – nasiona lnu, chia (szałwia hiszpańska), pestki słonecznika, orzechy, płatki owsiane i siemię lniane, przebogate w błonnik są tu spoiwem. Jest on bogaty także w składniki odżywcze, wszelkie makro i mikroelementy,  oraz tłuszcze nienasycone. Za sprawą ziaren i orzechów ma też sporo białka, nieporównywalnie więcej niż w chlebie tradycyjnym, pochodzącym z jakiejkolwiek mąki.


Składniki na 1 bochenek, który zrobisz w 7 minut to:

•    135 g ziaren słonecznika
•    90 g siemienia lnianego
•    65 g orzechów laskowych lub migdałów, mogą być ze skórką ( możesz też dodać żurawinę)
•    145 g płatków owsianych, tradycyjnych ( ja używam górskie)
•    10 łyżek zmielonego siemienia lnianego
•    2 łyżeczki soli morskiej
•    1 łyżka syropu klonowego (lub z agawy)
•    3 łyżki roztopionego oleju kokosowego lub masła ghee
•    350 ml wody letniej wody
•    2 łyżki nasion chia ( jak nie masz, to nie dodasz:)

W pierwszym naczyniu wymieszaj suche składniki: słonecznik, siemię lniane, orzechy, płatki owsiane, zmielone siemię lniane, sól, chia. 
W drugim naczyniu wymieszaj wodę z syropem klonowym i roztopionym olejem kokosowym. Następnie połącz zawartość obu naczyń, konkretnie mieszając przez kilka minut. Jeśli masa będzie zbyt gęsta i trudna do mieszania, dodaj łyżkę lub dwie wody. 
Przełóż wszystko do małej keksówki, wysmarowanej uprzednio masłem (Ja wykładam ją tylko papierem do pieczenia). Wyrównaj, owiń ściereczką i odłóż w temperaturze pokojowej na minimum 2 godziny (max 24 h).
Rozgrzej piekarnik do 185 stopni i piecz przez 50-60 minut. Następnie odstaw na godzinę do schłodzenia. Gotowy bochenek postukaj od spodu, powinien dać głuchy odgłos. Potem ostrożnie wyjmij z keksówki i całkowicie go ostudź. To bardzo ważne, bo nawet letni będzie się mocno kruszył podczas krojenia. Może być przechowywany w temperaturze pokojowej do 5 dni, dobrze znosi mrożenie.
Nie jest to chleb jogiczny;) bo takowego nie ma, ale na pewno wyjątkowo zdrowy. Smacznego.

2 komentarze:

  1. warto zamieniać w swoich posiłkach węglowodany proste na złożone.ale trzeba zwracać uwagę na stosowane ziarno, żeby było z upraw ekologicznych bo wtedy mamy większą pewność że nie zawiera ono szkodliwych i rakotwórczych mikotoksyn.Podsumowując żyjmy zdrowo i z głową dobierajmy każdy składnik. Madzia świetny i rewelacyjny przepis ten chleb jest bardzo syty i pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za dobre rady i komentarz. Pozdrawiam Miss Joga

      Usuń